Digital forhandlerplatform giver konkurrencefordele

Når man sælger sine varer gennem forhandlernetværk, kan der være en stor fordel i selv at eje den digitale platform. Det giver både kontrol og stordriftsfordele. Og så kan det være en afgørende konkurrenceparameter. Sådan er det for Deco Group, som står bag gardinmærkerne Debel og Kirsch.

Eksponentiel Ecommerce omsætning til Deco Group

Eksponentiel Ecommerce omsætning

Klean har udviklet den Ecommerce platform, som anvendes af bl.a. Bilka, Føtex, Jysk, ILVA og Bauhaus, når de sælger mål-selv gardiner produceret af Deco Group.

Platformen er baseret på en stor mængde generel funktionalitet, kombineret med en lille mængde funktionalitet som er skræddersyet til den enkelte forhandler.

Den store mængde generel funktionalitet betyder højt afkast pr. udviklingskrone, fordi der skabes værdi hos alle forhandlere på én gang. Det betyder også lave omkostninger til kvalitetssikring og fejlhåndtering, fordi test og fejlretning slår igennem hos alle forhandlere på én gang. Endelig betyder den store mængde generel funktionalitet, at der kan lanceres løsninger til nye forhandlere meget hurtigt.

Den lille mængde skræddersyede funktionalitet omfatter bl.a. individuelt udseende, særlige ønsker til leveringsmetoder og integrationer til forhandlernes interne systemer, f.eks. kundeservice.

Den samlede løsning, som er baseret på Magento Ecommerce og Wordpress CMS, omfatter allerede mere end 20 hjemmesider, og flere er på tegnebrættet. Valget af de licensfrie Open Source platforme Magento og Wordpress betyder, at der ikke er licensomkostninger forbundet med at åbne nye hjemmesider.

Platformen er udviklet med Kleans mindset om at skabe størst mulig værdi med mindst mulig indsats. Derfor er udviklingen startet med en prototype for én forhandler. Næste naturlige skridt var at kunne skalere platformen til flere forhandlere, og næste igen at kunne skalere ud over Danmarks grænser. Siden er der taget yderligere skridt for at styrke både kerneforretning og administrative funktioner hos Deco Group, i takt med at det digitale forhandlernetværk er vokset.

Ecommerce omsætningen er 10-doblet i platformens 3-årige levetid.

Licensfrie Open Source platforme Magento og Wordpress betyder ingen licensomkostninger
”Seriøsiteten, tilgangen og forståelsen af vores forretning har været udslagsgivende for valget. Klean er ’tung’ på viden, indsigt og teknik. Vi er startet med Klean i vores onlineeventyr – og vi har tænkt os at tage dem med på hele turen” Christian Fast, CEO, Deco Group

Fakta

11 forskellige gardintyper, knap 1000 forskellige dessiner, ca. 35 tilkøbsmuligheder – sammen med individuelle vinduesmål ned på tiendedele centimeter gives et utal af kombinationsmuligheder.

Omsætningen fordeler sig med 47% på desktop, 17% på tablet og hele 36% på smartphones. Indsatsen for at opnå en god brugsoplevelse på alle skærmstørrelser er altså lykkedes. Faktisk er omsætningsandelen på smartphones overraskende høj – kompleksiteten taget i betragtning.

Bilkas forhandlerplatform — Jysk's forhandlerplatform — ILVAs forhandlerplatform

Skal vi drøfte dine digitale tilbud til dit forhandlernetværk?

Kontakt Jesper Sørensen

Andre projekter med konfigurator funktionalitet

Gloster

En digital platform man kan vokse i

Siden 2014 har Gloster og Klean samarbejdet om at skabe en digital platform, som understøtter Glosters globale brand og salgsaktiviteter.

10 systemer bundet sammen i én platform for SimplyGo

SimplyGo

10 systemer bundet sammen i én platform

Det kræver overblik, samarbejdsevner og en god proces at få mange underleverandører til at samarbejde om én udviklingsopgave.