Blog. Tanker, erfaringer og meninger om digital transformation

Her finder du indhold fra vores hverdag. Dyk ned i vores iagttagelser, refleksioner, anbefalinger og meninger. Vi skriver bredt om digital rådgivning, for både praktikere og beslutningstagere.

Er digital transformation rød, blå eller violet?

7. juli 2021 — Ole Østergaard

Det har som bekendt altid været svært at spå om fremtiden. Corona har ikke gjort det lettere. De fleste har været præget af større usikkerhed, end vi har set længe. Hvad karakteriserer en god samarbejdsform i sådan en tid?

Personas versus Mindsets

15. april 2021

Der er mange veje til at forstå sine kunder. Og det er let at komme til at bevæge sig ud i en generaliserende tilgang, der passer ind i egen forretningsforståelse og marketingplaner. Indrømmet: det føles rart at putte ting i kategorier - så ved vi, hvor vi har dem. Men hvordan kan forretningen drage fordel af at forstå menneskets omskiftelige mindset i dag?

Syv bud på bæredygtig eCommerce

3. februar 2021 — Jachline Huynh

Større og globalt udvalg, convenience og senest en verdensomspændende pandemi, har for alvor øget omfanget af onlinehandel. Men hvordan forenes det med en bæredygtig tilgang?

Arbejder du strategisk med SEO?

25. november 2020

Kunder har i dag langt større tiltro til organiske søgeresultater i Google end betalte annoncer. Når potentielle kunder søger efter et produkt i de ofte langt i købsprocessen og klar til at tage en beslutning. Det er derfor vigtigt at være synlig i søgeresultater.

Kend din kundes 'Zero Moment Of Truth'

23. september 2020 — Emil Elert Christensen

Det er efterhånden alment kendt, at Internettet har ændret måden, vi undersøger, udvælger og anskaffer os ting, når der opstår et behov. Vi tager ofte sagen i egen hånd, når vi står med et problem - både som privatforbrugere og i arbejdssammenhæng.

B2B eCommerce - har du en gameplan?

12. maj 2020 — Ole Østergaard

I dag havde jeg en konsultation med min læge via FaceTime fra min hjemmearbejdsplads. Det virkede helt naturligt, alt fungerede fint og faktisk var snakken en lille smule mere hjertelig end ellers. Fra hendes hjemmekontor til mit.

Fra tanke til transaktion

7. februar 2020

Hvordan står det til med den digitale mobilisering i det ganske land? Er der overhovedet noget nyt under solen? Hvad skal der til for at få del i den e-handelskage, der ifølge prognoserne jo bare bliver større og større? Hvor skal pengene satses for få størst udbytte af de digitale investeringer?

Websummit 2019

6. december 2019 — Ole Østergaard

Web Summit er verdens største teknologikonference. Forbes kalder den “The best technology conference on the planet”. Den afholdes årligt frem til 2028 i Lissabon og betegnes af nogen som “stedet, hvor fremtiden tager hen for at blive født”.

Det er da en god ide!

4. september 2019 — Ole Østergaard

Den gode ide til forretningsudvikling kommer selvfølgelig nogle gange ud af det blå. Men oftest kommer den ved systematisk at arbejde med en virksomhedeskultur, hvor man ganske enkelt deler ideer. Mange ideer.

Vedligeholder du udfaset kode?

13. august 2019 — Jesper Sørensen

Thomassons er bygningsdele, som ikke længere har en funktion, men som stadig vedligeholdes. Teknisk gæld er kode, som ikke længere anvendes af din digitale platform, men som stadig vedligeholdes.  Har du en ide om, hvor mange Thomassons din kode indeholder?

Skab et godt fundament - Fleksibel samarbejdsmodel

14. juni 2019 — Ole Østergaard

For nylig læste jeg en artikel i Lederne. Her blev digital transformation beskrevet som en rejse uden destination. Jeg synes, det er en god beskrivelse. Den rører ved den usikkerhed, vi egentlig altid er underlagt som mennesker, men som vi gerne undgår. At vi ikke ved, hvor vi er i morgen.

Systemoverblik som dialogredskab

13. februar 2019 — Ole Østergaard

Det er svært at overskue konsekvenserne af teknologisk udvikling. Hvad betyder de teknologier, vi får i hænderne i dag for vores muligheder som mennesker og virksomheder i morgen?

Skab et godt fundament - Strategisk kobling

1. februar 2019 — Ole Østergaard

Blogserien ‘Skab et godt fundament’ sætter fokus på det gode udgangspunkt for digitale kvalitetsløsninger. Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt.

Skab et godt fundament - Værdiafklaring

14. januar 2019 — Ole Østergaard

Blogserien ‘Skab et godt fundament’ sætter fokus på det gode udgangspunkt for digitale kvalitetsløsninger. Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt. 

Omstilling kræver smidighed

13. december 2018 — Ole Østergaard

Et af de mest inspirerende konferenceindlæg, jeg har hørt de seneste år, var Stefan Hyttfors’ på Novicells Forretning Online 2017.  Hyttfors tegner det helt store billede af verdens tilstand.

Det digitale mindset er analogt

28. november 2018 — Ole Østergaard

En af de forhindringer, vi støder på, når vi taler med virksomheder om digital omstilling, er deres kultur. Altså det, der i sidste ende binder det hele sammen.

Status på FDIH messe 2018

Status på FDIH messe 2018

31. oktober 2018 — Martin Pedersen

Da vi hos Klean har både hoveder, hænder og fødder plantet solidt i udviklingen af komplekse e-commerce-løsninger, var vi selvfølgelig til stede i Øksenhallen i sidste uge for at blive både oplyst og inspireret, da FDIHs ehandelsmesse løb af stablen.

Det digitale lederskab er en kreativ udfordring

Det digitale lederskab er en kreativ udfordring

20. juli 2018 — Ole Østergaard

Digitalisering er forandring og innovation. Kernen i innovation er kreativitet. Lene Tanggaard - professor i kreativitet - siger, at vi først ved, vi er kreative, når vi har været det...

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

Opskrift på cookies, som giver ro i maven

19. juli 2018 — Jesper Sørensen

Tidligere var det tilstrækkeligt, at du gjorde besøgende på dit website opmærksomme på, at du bruger cookies. Med Persondataforordningen (GDPR) skal du være opmærksom på, at cookies som kan identificere en konkret person anses for at være personoplysninger - og derfor har du brug for at være i bedre kontrol end før.

Undgå at fejle med ny funktionalitet

Undgå at fejle med ny funktionalitet

26. juni 2018 — Jesper Sørensen

Nogen har fået en ide til en ny, smart funktion på jeres hjemmeside. Din opgave er måske at sørge for, at ideen bliver realiseret. Du har prøvet det før og ved, at det aldrig er så let, som det lyder til.

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

Det rette (digitale) værktøj til opgaven

26. juni 2018 — Jesper Sørensen

Du kender det måske. Dit website eller din Ehandels løsning er baseret på én samlet platform, som i princippet kan håndtere alle nødvendige opgaver og processer. Virkeligheden er bare, at platformen løser en række opgaver dårligt og ineffektivt, med dårlig fleksibilitet, øget tidsforbrug og i værste fald dårlig brugsoplevelse, og lav konvertering til følge.

Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er

Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er... eller som vi er præget til at se den

30. maj 2018 — Ole Østergaard

En professor besøgte en japansk Zen Master for at lære om Zen. Mesteren serverede te ved besøget. Satte kopper frem og begyndte at hælde te op. Da gæstens kop var helt fuld, blev mesteren ved med at hælde te i koppen...

Strategi og digital tilpasningsevne

Strategi og digital tilpasningsevne

30. november 2017 — Ole Østergaard

Manglende strategisk kobling og ringe digital tilpasningsevne er to sider af samme sag. 

Hvordan stiller du krav til dit website

Hvordan stiller du krav til dit website?

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Når vi køber en ny bil, er de fleste af os ret gode til at stille faktuelle krav. Der skal være plads til 4 personer og en barnevogn, den skal køre mindst 20 km pr liter, der skal være mindst 3 års garanti osv. Vi forstår det, vi stiller krav til, og vi mærker fordelene af vores krav, hver gang vi kører i bilen - hvis altså bilen lever op til vores krav.

MVS - det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

Det mindst mulige som giver værdi, giver den største værdi

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Du kender det sikkert. Du har fået en god ide til en værdiskabende feature på jeres website. Ideen luftes for kollegerne, og det nærmest vælter ind med forslag til, hvordan den nye feature kan blive endnu bedre.

Øg sikkerheden på dit website

Øg sikkerheden på dit website. Det skylder du dig selv og dine kunder.

2. november 2017 — Jesper Sørensen

Google har netop (oktober 2017) ændret sine indstillinger. Det betyder, at hvis dit website ikke benytter HTTPS, vil Google Chrome browseren tydeligt vise dine kunder, at websitet er “usikkert”.

Skrot analysen og byg det der virker

Skrot analysen og byg det der virker

2. november 2017 — Ole Østergaard

Vi ser en del virksomheder, som er berøringsangste over for digital udvikling. Virksomheder som prøver at overbevise sig selv om det helt rigtige næste træk ved at kortlægge og analysere. Men måske er analyser og kortlægning med til at fastholde et usundt mønster ved kun at skabe en tilsyneladende retning og ro.

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning?

2. november 2017 — Ole Østergaard

Jeg læste engang en smuk historie om en jazzsaxofonist, som i sine yngre år drømte om at lyde præcist som Wayne Shorter. Det blev en besættelse, indtil han en dag mødte manden, og det gik op for ham, at det aldrig ville komme til at ske af den simple årsag, at han ikke var Wayne Shorter...

Livet i overhalingsbanen

Livet i overhalingsbanen

17. oktober 2017 — Jesper Sørensen

Når man overhaler på motorvejen, er det nogle gange fordi, de andre bilister ikke har opdaget, at man godt må køre 130 km/t de fleste steder. Faktisk viser undersøgelser, at de fleste bilister, der fletter ind fra en rampe, kører for langsomt.