Ole Østergaard

Ole har gennem en årrække i offentlig og privat sektor arbejdet med rådgivning inden for digital transformation - strategi, udvikling og implementering af administrative forretningsløsninger med ERP og ESDH systemer som omdrejningspunkt.

Han har, som managementkonsulent, stået i spidsen for en række store implementeringsprojekter og arbejdet med både organisatorisk forandring, systemkortlægning, procesoptimering og effektivisering. Han har desuden arbejdet med test- og kvalitetssikring i globale udviklingsmiljøer.

Som managementkonsulent i Klean arbejder Ole kundevendt med transformation, digital strategi, analyser, kortlægning af integrationer (system/forretning), projektledelse og rådgiver om optimal udvikling og anvendelse af digitale koncepter.

Han har de seneste år arbejdet for kunder som Aarhus Havn, TDC, KMD, XL Byg, Nic Christiansen Gruppen, IDEmøbler og ILVA.

Ole er cand. scient. i datalogi fra Aarhus Universitet, lederuddannet i Fujitsu, uddannet Business Coach fra ID Academy og certificeret Scrum Master, ITIL og Prince 2. Han har desuden i en årrække trænet hos Gamborg Mikkelsen. 

Ole er vild med at skrive og er forfatter til bogen Stilheden Kalder. Han har desuden hele sit liv skrevet og spillet musik. 

Oles artikler

Er digital transformation rød, blå eller violet?

7. juli 2021 — Ole Østergaard

Det har som bekendt altid været svært at spå om fremtiden. Corona har ikke gjort det lettere. De fleste har været præget af større usikkerhed, end vi har set længe. Hvad karakteriserer en god samarbejdsform i sådan en tid?

B2B eCommerce - har du en gameplan?

12. maj 2020 — Ole Østergaard

I dag havde jeg en konsultation med min læge via FaceTime fra min hjemmearbejdsplads. Det virkede helt naturligt, alt fungerede fint og faktisk var snakken en lille smule mere hjertelig end ellers. Fra hendes hjemmekontor til mit.

Websummit 2019

6. december 2019 — Ole Østergaard

Web Summit er verdens største teknologikonference. Forbes kalder den “The best technology conference on the planet”. Den afholdes årligt frem til 2028 i Lissabon og betegnes af nogen som “stedet, hvor fremtiden tager hen for at blive født”.

Det er da en god ide!

4. september 2019 — Ole Østergaard

Den gode ide til forretningsudvikling kommer selvfølgelig nogle gange ud af det blå. Men oftest kommer den ved systematisk at arbejde med en virksomhedeskultur, hvor man ganske enkelt deler ideer. Mange ideer.

Skab et godt fundament - Fleksibel samarbejdsmodel

14. juni 2019 — Ole Østergaard

For nylig læste jeg en artikel i Lederne. Her blev digital transformation beskrevet som en rejse uden destination. Jeg synes, det er en god beskrivelse. Den rører ved den usikkerhed, vi egentlig altid er underlagt som mennesker, men som vi gerne undgår. At vi ikke ved, hvor vi er i morgen.

Systemoverblik som dialogredskab

13. februar 2019 — Ole Østergaard

Det er svært at overskue konsekvenserne af teknologisk udvikling. Hvad betyder de teknologier, vi får i hænderne i dag for vores muligheder som mennesker og virksomheder i morgen?

Skab et godt fundament - Strategisk kobling

1. februar 2019 — Ole Østergaard

Blogserien ‘Skab et godt fundament’ sætter fokus på det gode udgangspunkt for digitale kvalitetsløsninger. Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt.

Skab et godt fundament - Værdiafklaring

14. januar 2019 — Ole Østergaard

Blogserien ‘Skab et godt fundament’ sætter fokus på det gode udgangspunkt for digitale kvalitetsløsninger. Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt. 

Omstilling kræver smidighed

13. december 2018 — Ole Østergaard

Et af de mest inspirerende konferenceindlæg, jeg har hørt de seneste år, var Stefan Hyttfors’ på Novicells Forretning Online 2017.  Hyttfors tegner det helt store billede af verdens tilstand.

Det digitale mindset er analogt

28. november 2018 — Ole Østergaard

En af de forhindringer, vi støder på, når vi taler med virksomheder om digital omstilling, er deres kultur. Altså det, der i sidste ende binder det hele sammen.

Det digitale lederskab er en kreativ udfordring

Det digitale lederskab er en kreativ udfordring

20. juli 2018 — Ole Østergaard

Digitalisering er forandring og innovation. Kernen i innovation er kreativitet. Lene Tanggaard - professor i kreativitet - siger, at vi først ved, vi er kreative, når vi har været det...

Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er

Vi ser ikke verden, som den er, men som vi er... eller som vi er præget til at se den

30. maj 2018 — Ole Østergaard

En professor besøgte en japansk Zen Master for at lære om Zen. Mesteren serverede te ved besøget. Satte kopper frem og begyndte at hælde te op. Da gæstens kop var helt fuld, blev mesteren ved med at hælde te i koppen...

Strategi og digital tilpasningsevne

Strategi og digital tilpasningsevne

30. november 2017 — Ole Østergaard

Manglende strategisk kobling og ringe digital tilpasningsevne er to sider af samme sag. 

Skrot analysen og byg det der virker

Skrot analysen og byg det der virker

2. november 2017 — Ole Østergaard

Vi ser en del virksomheder, som er berøringsangste over for digital udvikling. Virksomheder som prøver at overbevise sig selv om det helt rigtige næste træk ved at kortlægge og analysere. Men måske er analyser og kortlægning med til at fastholde et usundt mønster ved kun at skabe en tilsyneladende retning og ro.

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning

Kan du mærke din virksomheds strategiske retning?

2. november 2017 — Ole Østergaard

Jeg læste engang en smuk historie om en jazzsaxofonist, som i sine yngre år drømte om at lyde præcist som Wayne Shorter. Det blev en besættelse, indtil han en dag mødte manden, og det gik op for ham, at det aldrig ville komme til at ske af den simple årsag, at han ikke var Wayne Shorter...