Et godt fundament skal kunne udvikle sig over tid og fra start som minimum bestå af værdiafklaring, strategisk kobling, dynamisk organisering og en fleksibel samarbejdsmodel baseret på løbende måling af fremdrift og effekt.
Værdiafklaring
Det ligger naturligt i mennesket at søge løsninger. Vi har et problem - vi søger en løsning. Det er sådan vi har flyttet os; det ligger som en stærk og vigtig del af vores udvikling.
I en digital tidsalder er tempoet, vi afkræves svar og løsninger, højere end nogensinde tidligere. Her kommer man meget let til i endnu højere grad at være løsningsorienteret og i samme moment glemme, hvad det er for en værdi, en evt. løsning skal give på kort og endnu vigtigere lang sigt. Så her er et hurtigt svar ikke nødvendigvis et godt svar.
For en del år siden, når vi arbejdede med kravspecifikationer, var det klassiske eksempel, at det som kunde var vigtigere at formulere et behov for varme end et behov for en radiator. Pointen var naturligvis, at varmen kunne komme fra andre og mere hensigtsmæssige kilder end en radiator. F.eks. gulvvarme. Med efterspørgsel af radiator, som oftest var kundens første indskydelse, havde vi allerede valgt retning på løsningen. Udfaldsrummet og dermed muligheden for innovation og yderligere værdiskabelse var indskrænket, allerede inden leverandørerne skulle til at besvare og dække behovene. Med angivelse af behov for varme blev der åbnet muligheder for en helt anden ideskabelse.
Det handler om at udfordre målsætninger og finde ud af, hvor den egentlige værdiskabelse ligger. Man kan sige, at det drejer sig om at udfordre ikke bare svaret på spørgsmålet, kunden stiller, men om det er det bedst mulige spørgsmål at stille for at skabe den værdi, kunden ønsker.
Einstein er citeret for at sige: “Hvis jeg havde en time til at løse et problem, og mit liv afhang af løsningen på det, vil jeg bruge de første 55 minutter på at stille det rette spørgsmål, for i det øjeblik jeg har det, kan jeg løse problemet på 5 minutter”.