Vi ved det ganske enkelt ikke. Som en kunde sagde: ”Vi har rigelig teknologi – udfordringen er kultur”. Vi har brug for at tale sammen om retningen og de enkelte skridt i retningen, vi går.
En direkte konsekvens af udviklingen er et skifte, der er på vej i måden, vi anskaffer teknologi. Der er en enighed i markedet om, at hvor vi hidtil har fokuseret meget på selve systemanskaffelsen, teknologien og funktionaliteten, så fokuserer vi i stadig højere grad på behov, værdiskabelse, processer og det samspil, som teknologien kan hjælpe os med at understøtte.
Dermed kommer det også til i højere grad at handle om nye anskaffelsesmodeller, projektmetoder og designprocesser, før vi taler teknisk løsning - tekniske muligheder. Eller måske handler det om at tale teknisk løsning som en del af en organisatorisk forandring.
For at den dialog skal blive frugtbar (forandring med teknologisk fundament) er vi nødt til at give nogle redskaber, der kan give alle en vis forståelse af, hvad der foregår på systemsiden. Et overblik – noget at tale ud fra uden at være teknisk kyndig.
I konkrete sager har vi oplevet, at selvom vi måske udskyder dialogen om den tekniske løsning, så er der meget mening i at have et godt overblik over, hvordan virksomhedens systemer hænger sammen. Med det overblik i hånden kan vi tale om både muligheder og konsekvenser af de gode ideer, der måtte komme. Det kan ganske enkelt i sig selv være befordrende for idéskabelsen, at der er et overblik over systemerne, især for de mindre teknisk kyndige medarbejdere. Med et godt overblik kan vi tage teknikken ud af dialogen og tale forretningsmuligheder og stadig gøre det med en vis indsigt i systemer. Indsigt baseret på anvendelse og sammenhæng.