Hvad skal der til for at få del i den e-handelskage, der ifølge prognoserne jo bare bliver større og større? Hvor skal pengene satses for få størst udbytte af de digitale investeringer?
Der er ikke nogen tvivl om, at e-handel er blevet mere komplekst og foregår over flere kanaler end tidligere. Men én ting vil vi gerne sætte vores penge på! E-handel via mobiltelefoner (m-commerce) vil fortsat vokse med en rasende fart i 2020 - og meget tyder på, at online købsadfærden inden for B2B også begynder at bevæge sig mere og mere over på de mobile kanaler.
Der er faktisk ikke noget, vi elsker mere end at støde på et lækkert produkt på vores vej. Fx i en annonce på de sociale medier, der rammer os på det rigtige tidspunkt med det helt rigtige budskab på vores telefon.
Vi udnytter ventetiden - mellem møderne, det lille moment af kedsomhed, transporten fra a-b eller frokostpausen - til at undersøge produktet i nærmere detaljer og sammenligne priser. Afhængig af produktets kompleksitet kan denne fase vare alt fra et par få tjek på diverse prissammenligningstjenester til en mere dybdegående analyse af leverandøren og forskellige parametre.
Vi påskønner enhver anstrengelse fra leverandørens side for at gøre den digitale købsoplevelse så nem og sømløs for os som muligt. Hvis der endda følger en lille overraskelse med i købet, som vi ikke havde forventet, så vender vi næsten stensikkert tilbage og anbefaler både produkt og digital løsning til alle sider. Vi elsker at blive genkendt, behandlet som noget særligt og belønnet for at have placeret købet på netop din ecommerce-løsning.
Denne købsadfærd er jo ingenlunde særlig ny eller værd at skrive om. Alle ved det. For alle gør det. Handler digitalt - og i større og større omfang på mobilen.
Det der er værd at bemærke - og særdeles dyrt ikke indrette sin forretning efter - er at dette købsmønster efterhånden gør sig gældende både for køb af snørebånd, kosmetikprodukter havetraktorer og vindmøller. Nå, ja, eller i hvert fald reservedele til vindmøller.